021-54943 | 0912-45-84-206 info@methodex.co

طراحی غرفه نمایشگاهی چیست ؟

امروزه با رشد جوامع مختلف و پیشرفته شدن صنعت و نیاز برای عرضه مستقیم کالا و خدمات  طراحی غرفه نمایشگاهی  ، نمایشگاههای مختلفی در سراسر جهان در حال کار می باشند.

نمایشگاههای تخصی و نیمه تخصصی و حتی عمومی که دارای اثرات مختلفی بر روی روند رشد و مشتری یابی شرکت ها دارند. قدمت برگزاری برخی نمایشگاه ها ی طراحی غرفه نمایشگاهی در جهان بسیار طولانی است و در ایران نیز اینگونه می باشد.

در این میان تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات، با برگزار شدن این نمایشگاههای تخصصی راهی مطمئن برای ارائه محصولات خود پیدا نموده اند. قیمت هر متراژ رزرو غرفه با توجه به نمایشگاهش و شهر و کشور مورد نظر، متغییر می باشد که در ایران می تواند چند صدهزار تومن هر متری باشد.

با توجه به اهمیت عرضه محصولات و خدمات و اهمیت به نمایش گذاشتن مناسب آن در دیدگاه مشتری و شرکتهای دیگر، هنر غرفه آرایی و آشنایی بیشتر با این حرفه، بسیار هائز امیت است. در این مطلب شما با چگونگی شکل گیری و نحوه اجرای یک طراحی غرفه نمایشگاهی از طراحی تا اجرای آن آشنا خواهید شد.

طراحی غرفه نمایشگاهی چیست

طراحی غرفه نمایشگاهی چیست

ضرورت طراحی غرفه نمایشگاهی؟

ضرورت هنر طراحی غرفه نمایشگاهی به صورت یک هنر کاربردی در عصر حاضر به وجود آمده است. هنر غرفه آرایی نمایشگاهی رابطه مستقیمی با امر بازرگانی و تجارت دارد. برای طراحی یک غرفه و کاهش هزینه ها با توجه به طراحی اولیه، در اجرا برخی موارد در طراحی حذف می شود تا به نتیجه دلخواه مشتری نزدیک تر شود.

ضرورت غرفه آرایی نمایشگاهی

ضرورت غرفه آرایی نمایشگاهی

در  طراحی غرفه نمایشگاهی  می توان از تکنیک های مختلفی مانند خط و خطوط های خاص، نقطه ها، نشانه ها و غیره می توان استفاده نمود و ایده گرفت. در طراحی باید قدرت تخیل بست داده شود و علائق و سلیقه های مشتری نیز همراه شود. این هنر و رشته کاری به دلیل روبرو بودن با مدیران و شرکت های بزرگ و افراد بسیار قوی، دارای حساسیت های خاص خود می باشد و علاوه بر حساسیت، جدیت، دشواری و در ضمن درآمد خاص خود را نیز دارا می باشد.

گذری بر طراحی غرفه نمایشگاهی:

به طور کلی شکل، خط، بافت، فضا و رنگ عواملی هستند برای عینیت بخشیدن به درون مایه هنرمندان و طراحان. نقاشان در صحنه دو بعدی و پیکرتراشان بر حجم های سه بعدی و معماران داخلی نیز در حیطه درونی ساختمان با کمک گیری از همین عوامل می توانند به فضاها و کار خود معنا و مفهوم دهند.

در دوران های مختلف، بشر با استفاده از اشیاء گوناگون توانسته تناسبات مرتبط با بدن خود را بوجود آورد. همین مسائل باعث پیدایش علم طراحی شده است و با پیشرفت شهرنشینی و صنایع، علم طراحی نیز گسترده تر و دائما تغییر و تحول نموده است.

با توجه به نیازهای هر زمان، برخی طراحی ها و مدل ها تغییر نموده است و از این رو طراحی های دکوراسیون و الگوهای آن نیز هر زمان در حال تغییر و تحول است.

طراحی ها باید به گونه ای باشد که با خواسته های درونی انسان مطابقت داشته باشد. هدف اصلی دکوراسیون، افزایش زیبایی های فیزیکی و هماهنگی آن با احساسات درونی بشر است که به کمک ابزارهایی همچون رنگ، شکل، بافت و غیره قابل انجام است. عناصر ذکر شده باعث زیبایی، معنا بخشیدن و حس تازگی در فضا می شود که ارتباط معنایی و فرمال (formal) را مفهوم می بخشد.

هدف طراحی داخلی، بهبود بخشیدن به عملکردهای روانی و فیزیکی انسان است و دستیابی به اصول زیباشناسی فضای داخلی طراحی غرفه نمایشگاهی می باشد.

برای ایجاد فضایی معمارانه و طراحی مناسب نیاز به اصولی است که در این 9 عنوان خلاصه می شود:

  • فرم: فرم و بافت نقش زیادی در دکوراسیون، آذین و زیبایی بر عهده دارند. برای انتخاب فرم و بافت باید از سبک های معماری و محدودیتهای محیطی و اولویت های شخصی استفاده نمود. هنگامی که به نقش تک تک این عوامل آشنا باشیم، می توانیم انتخابی هوشمندانه داشته باشیم.
  • رنگ ها: رنگ ها در کاربردهای هنری نقش ویژه ای دارند. بررسی تاثیر رنگ ها، روانشناسی رنگ ها و تاثیر متقابل هر رنگی بر رنگ دیگری و غیره می تواند نقش ذاتی رنگ ها را افزایش دهد. هنگامی که این موارد رعایت نشود می تواند تاثیرات عکس داشته باشد و فضا را بسیار مشوش یا بی روح نماید. بطور کلی رنگ های سرد باعث کاهش مختصری در دمای بدن می شوند و رنگ های گرم باعث افزایش کمی دمای بدن می شوند. رنگ های گرم به لحاظ بصری، پیش می آید و رنگ های سر، پس می نشینند. رنگ هایی که درخشان هستند خود به تنهایی جذاب می باشند اما اگر به صورت یک الگوی مرتب و ردیفی قرار بگیرند تاثیر بیشتری به لحاظ بصری دارند. بطور کلی رنگ ها بر نگاه ما نسبت به بافت ها نیز تاثیر می گذارند.
  • -بافت ها: همه اشیاء، مواد و اجسام دارای بافت داخلی و ساختمانی هستند. بافت به کمک حس بینایی و لامسه قابل تشخیص است. در طبیعت انواع بافت ها در کنار یکدیگر قرار دارند و این حس نیاز در بشر وجود دارد که در محیط پیرامون خود انواع بافت ها را داشته باشد. فضاها یا سازه هایی که دارای بافت های شلوغ هستند، باعث آشفتگی ذهنی و فشار ذهنی می شوند و همچنین فضاهایی که دارای بافت یکنواختی می باشند نیز باعث کسالت و اثرات نامطلوبی می شوند.

بکارگیری آگاهانه و طبیعی مواد باعث لذت بصری و جذابیت می شود. در هنگام غرفه آرایی و غرفه آرایی نمایشگاهی باید به بافت ها توجه شود که زبری، ظریفی، نرمی و غیره با توجه به الگوهای کارشناسانه ایجاد و استفاده شود.

  • نور: اصلی ترین عامل پویایی و زنده بودن یک فضای داخلی، نور و نورپردازی است. اصلا بدون نور، فرم ها، رنگ ها یا بافت ها بخوبی قابل دیدن و نمایان شدن نیستند. بنابراین اصلی ترین و اولیه ترین کار نور، روشن نمودن فرم ها و فضاهای داخلی محیط و کاربرد های فضا می باشد. نور دارای تاثیر متقابلی بر بافت می باشد و بر ادراک ما نسبت به بافت اثر گذار است و همچنین نور از بافتی که آن را روشن می کند اثر پذیر است. هنگامی که نور بصورت مستقیم بر بافتی می تابد، بافت دیداری آن بیشتر می شود و هنگامی که پراکنده بتابد، بفت فیزیکی تشدید شده و حتی ساختار سه بعدی آن مبهم تر می شود.

چشم انسان همواره بدنبال درخشنده ترین اشیاء و تضادهای نوری در میدان دیدشان است که هماهنگی در طراحی نورپردازی و تمرکز آنها بر موارد خاص، حائز اهیم است.

  • بازشوها: بازشوها، سطوح را از جهت نگاه و بصری تفکیک می کنند و بصورت انفرادی مجزا می کنند. هر مقدار میزان بازشوها افزایش یابد، بسته بودن فضا کمتر حس می شود و فضا بازتر معلوم می شود و حتی شروع به ادغام با فضاهای اطراف می کند.
  • خط دید در فضا: فضای داخلی توسط سقف و دیوارها از فضای بیرونی مجزا می شوند. در طبیعت نیز آسمان در هنگامه روز توسط خط افق از زمین جدا می شود و در هنگامه شب توسط ستارگان و اشکال سماوی از زمین متمایز می شوند. فضا و اشکال نسبت به هم تاثیر متقابلی دارند و با هم تعریف می شوند زیرا تمامی اشکال در فضا شکل می گیرند و نیز فضا را اشکال بوجود می آورند. برای به وجود آوردن فضایی پر هیاهو و فعال می توان از اشکالی با تفاوت های ناگهانی در جهت های بالا، پایین و یا عرض و طول استفاده نمود. برای غرفه آرایی نمایشگاهی می توان از مبلمان ها به جهت ارتفاع خاصی که دارند و با تعادل بخشیدن بین کف و سقف، تحرک بیشتری به فضا بخشید.
  • مبلمان: با داشتن مبلمان در دکوراسیون و طراحی و رعایت رنگ بندی مناسب می توان به ترکیب بندی و ثبات مناسب برسیم. هر ترکیب بندی هنگامی مناسب است که بتواند با بیننده ارتباط خوبی برقرار نماید. مبلمان خوب و کارآمد مبلمانی است که هم فضا را تزئین می نماید و هم کارایی مناسب و متناسب دارد. چنین چینشی می تواند برای قوه بصری و لامسه ما محرک و جالب باشند.
  • عملکردفضائی و محدودیت ها: استفاده از فضای داخلی و نحوه استفاده از آن می توان چیزهای دیگری را معنا نماید. به عنوان مثال یک فضای بسته چهار دیواری می تواند اتاق خواب، دفتر کار، اتاق بچه، نشیمن و پذیرایی و غیره باشد. طراح باید با توجه به عملکرد اصلی این فضا، آنجا را به کمک عوامل اصلی مانند نور، بافت ها و غیره متناسب نماید. شکل و نظم دهی به فضا و ابزارها و وسایل می تواند دیوارها را به عنوان یک محور قرار داده و الگوی خاصی ببخشد. برخی اوقات حتی یک عنصر خاص می تواند به کمک شکل خود، فرم و غیره فضا را تحت الشعاع قرار دهد. در ضمن نورپردازی خاص می تواند بخشی از فضا را روشن تر و باعث جلب توجه شود و با کاست نور از بخشی دیگر، آنجا را از اهمیت بصری بکاهد. بطور کلی تمامی فعالیت های ما و طراحی های ما، بر طرح و نظم و سازمان دهی فضای داخلی تاثیر گذار می باشد.
  • مقیاس در فضا: امکانات و احساس فضایی بزرگ در فضای کوچک به انسان حس عظمت می دهد. هنگامی که اندازه یک فضای داخلی یا عناصر داخل آن، به ما حس کوچکی را انتقال دهند، می شود گفت که این فضا فاقد مقیاس انسانی است. این را بروشنی می توان حس کرد هنگامی که در یک فضا با عناصر کوچک مانند لوازم خانگی بسیار کوچک اسباب بازی روبرو می شویم، حس کوچکی القا می شود.

گرافیک محیطی در طراحی غرفه نمایشگاهی

امروزه فرم های مختلفی با پیشرفت جوامع مرسوم شده است از ماهواره ها تا ساعت های مچی همه دارای فرم جدیدی هستن. اما این فرم های جدید نتوانستند جایگزین فرم های قدیمی شوند. از جمله این فرم های قدیمی، علائم هستند. دنیای امروزی پر شده است این علائم و نشانه ها که زیادی استفاده از آنها باعث آلودگی تصویری و آشفتگی بصری می شود.

گرافیک محیطی در طراحی غرفه نمایشگاهی

گرافیک محیطی در طراحی غرفه نمایشگاهی

طراحی گرافیک محیطی هم هنر است و هم علم و ترکیب تاثیر خلاقانه و منطق و تکنیک می تواند علائمی را بوجود بیاورد که با انسان ها ارتباط موثری برقرار نماید.

در گرافیک محیطی سعی می شود که با استفاده از تجربیات خلاق هنری شرایط مناسبی برای زندگی انسان ها ایجاد شود و پیوند انسان و محیط تصحیح می شود. در گرافیک محیطی برخی نادرست ها و غیر ضروری ها، حذف و نکات ضروری مورد تاکید قرار می گیرد.

برخی ازعرصه های گرافیک محیطی به شرح ذیل است:

  • گرافیک فضای باز
  • نمای معماری مانند رنگ ها، مواد، اندازه و ابعاد، طرح ها و غیره
  • باجه ها مانند ایستگاههای اتوبوس، روزنامه ها، بلیط و غیره
  • آبنماها
  • حجم ها و اجسام گرافیکی
  • نور پردازی ها و نور آرائی ها
  • تبلیغات دیواری، بنری و غیره

 

  • گراقیک فضای بسته
  • ویترین ها
  • محیط های اداری و آموزشی
  • فضاهای نمایشگاهی و غرفه ها
  • محیط های خانگی

برخی اصطلاحات طراحی غرفه نمایشگاهی:

  • کانتر: معمولا در تمامی نمایشگا ها و غرفه ها یک میزی وجود دارد که برای ارتباط بهتر مشتری با شرکت، تعبیه شده است. در طراحی این میز به اجزای دیگر و ارتباط داشتن با آنها توجه می شود.
  • این میز به دو صورت ایستاده و نشسته در حالت افقی وجود دارد. در طراحی این میز باید هم به بازاریابان شرکت توجه شود و راحتی نشستن آنها و هم به مشتریان و ارتباط آسان آنها با بازاریابان توجه شود. بر روی کانترها یا میزها می توان آرم شرکت را لحاظ نمود که نشان از تخصصی بودن آن شرکت دارد.

در ضمن بر روی این میزها مواردی همچون بروشورهای تبلیغاتی، کارت ها و هدایای تبلیغاتی نیز عرضه می شود.

  • کتیبه ها: کتیبه ها چارچوبی هستند برای ورود و خروج افراد به غرفه مورد نظر. در حقیقت کاربرد اصلی کتیبه ها در نصب نام شرکت و لوگوی شرکت بر سر درب ورودی آن است. شکل ظاهری این کتیبه ها می تواند متغییر باشد و ارتفاع سقف داخلی آن حداقل باید 230 سانتیمتر باشد. وجود کتیبه در همه غرفه ها لازم نیست اما در طراحی کمک شایانی به طراح می کند.
  • پایه یا Base: مفهوم پایه به ارتفاع بعضی غرفه ها نست به دیگر غرفه ها اطلاق می شود. این ارتفا بین 15الی 20 سانتیمتر برای تمامی غرفه ها می باشد. برای عملی شدن این داستان باید از پایه های چوبی یا فلزی استفاده نمود. در هر دو صورت باید پایه از استحکام کافی برخوردار باشد. معمولا
  • بافت این پایه ها از بقیه سالن جداست و سلیقه طراح می تواند زیبایی خاصی به غرفه ببخشد.

انواع غرفه و طراحی غرفه نمایشگاهی

غرفه ها در اندازه و ابعاد مختلفی ممکنه باشند. از 12 متری تا مساحت های بزرگتر مانند 280 متری وجود دارند. غرفه ها معمولا به موقعیتی که قرار می گیرند نام گذاری می شوند. مثلا یک غرفه که از سه طرف غرفه های دیگری در همسایگی دارد، یک غرفه معمولی محسوب می شود و از روی اندازه مساحت به عنوان مثال 12 متری یا 24 متری نام گذاری می شوند. اگر دو طرف یک غرفه، غرفه دیگری نباشد به آن غرفه دوبر می گویند.

انواع غرفه و طراحی غرفه نمایشگاهی

                                                    انواع غرفه و طراحی غرفه نمایشگاهی  

Vip:

یکی از رکن های اصلی طراحی غرفه ها همین vip  است که هم مدیران شرکتها و هم طراحان حساسیت خاصی روی آن دارند. Vip مکانی مهم برای افراد مهم است. این مکان برای مهمانان و مدیران شرکت ها طراحی می شود. مکانیت vip اکثرا در مرکزیت غرفه می باشد و به گونه ای است که به اطراف احاطه دارد و در ضمن به چشم هم بیاید. بطور کلی طراحی غرفه از همین vip آغاز می شود. Vip بصورت معمولی و غیر معمولی انجام می شود که حالت معمولی آن یک طبقه است و دارای ستون، دیوار، سقف و غیره می باشد اما در حالت دوم بصورت دو طبقه می باشد که با توجه به قبول کردن مشتری، از base و حتی اسکلت فلزی نیز استفاده می شود. استفاده از اسکلت فلزی باعث افزایش هزینه ها می شود.

نکاتی درباره طراحی vip طراحی غرفه نمایشگاهی:

  • به دلیل اینکه vip محل اسقرار میهمانان و مدیران خاص می باشد باید به لحاظ زیبایی بدرستی غرفه آرایی شود. در ضمن این نکته قابل توجه است که vip منشاء شروع و شکل گیری غرفه است.
  • طراحی و غرفه آرایی vip باید بصورتی باشد که دسترسی به تمام نقاط غرفه راحت باشد و در چشم بیننده ها نیز قرار بگیرد.
  • در نورپردازی vip باید به شدت توجه نمود زیرا محل رفت و آمد زیادی می باشد و کانون توجه است.
  • در غرفه آرایی نمایشگاهی و رنگ بندی این مکان باید توجه شود زیرا مکانی است که دائما افراد میزبان در آنجا مستقر هستند و به عنوان یک مکان ساکن باید رنگبندی خاصی شود.
  • در طراحی vip راحتی مدیران و پاسخگویی به نیازهای آنها شرط است. دارا بودن نور کافی، راحتی، رنگ بندی و فضاهای پرت کمتر از نکات ضروری این فضا است.

Cip: مکانی است برای دور هم نشستن و صحبت کردن بصورت خودمانی تر. مکانی است برای صحبت کردن بازاریابان و مراجعه کنندگان و افراد دیگر شرکت ها و سازمان ها که محصولات و خدمات شرکت برای آنها شرح داده می شود. در کل جای مشخصی مانند vip ندارد و فقط به میز و صندلی شاید نیز یک دیوار اکتفا شود. در صورتی که vip دو طبقه باشد عملا طبقه پایین به عنوان cip استفاده می شود.

انباری و طراحی غرفه نمایشگاهی:

یکی از موارد حساس در غرفه آرایی که اکثر مدیران تاکید خاصی روی آن دارند، انباری است. یکی از نکات آن وسعت هر چه بیشتر انباری است. در ضمن انباری باید در مکانی در غرفه قرار گیرد که در چشم بیننده نباشد. در طراحی غرفه های بزرگتر از چند انباری نیز استفاده می کنند و علایق مدیران به  نیز باشد. در غرفه های با مساحت های کم، از فضاهای مخفی و پرت به عنوان انباری استفاده می شود.

مشاوره رایگان