function pagination_bar() { global $wp_query; $total_pages = $wp_query->max_num_pages; if ($total_pages > 1){ $current_page = max(1, get_query_var('paged')); echo paginate_links(array( 'base' => get_pagenum_link(1) . '%_%', 'format' => '/page/%#%', 'current' => $current_page, 'total' => $total_pages, )); } }
02188546266 - 09128303156 info@methodex.co

بررسی طراحی غرفه معماری

در دوران مدرن و در قرن نوزدهم میلادی با توجه به اهمیت تولید انبوه محصولات مختلف، پدیده ای به نام نمایشگاه ظهور کرد. در این دوران با گذشت زمان، نسبت به تعریف ارائه شده از فضا و مکان، ساختار ظاهری نمایشگاه دارای کارکردهای گوناگونی شد و نمایشگاه های تخصصی شکل گرفت که می توان به نمایشگاه های تخصصی معماری و طراحی غرفه معماری در این رابطه اشاره نمود. در این گونه نمایشگاه ها، از چندین منظر می توان طراحی غرفه معماری را مورد بحث و بررسی قرار داد که این منظرها شامل چگونگی استفاده ی مخاطبان مربوط به این رشته از غرفه نمایشگاهی خود با توجه به اندازه و مقیاس غرفه و هم چنین فرهنگ جامعه می باشد.

بررسی طراحی غرفه معماری

بررسی طراحی غرفه معماری

محل مناسب برای طراحی غرفه معماری در نمایشگاه

نمایشگاه طراحی غرفه معماری از نظر عموم جامعه به عنوان یک مرکز فرهنگی شناخته می شود و علاوه بر متخصصان و دانشجویان رشته های زیر شاخه ی معماری، سایر افراد با رشته ها و زمینه های متفاوت نیز از چنین نمایشگاهی بازدید خواهند کرد.برای احداث نمایشگاه معماری معمولا زیباترین مکان با توجه به مناظر طبیعی و شهری انتخاب می شود. چرا که انتخاب محل و موقعیت مناسب می تواند تاثیر به سزایی بر میزان و سطح آگاهی بازدید کنندگان داشته و باعث به وجود آمدن نگرشی تازه به منظور جذب مخاطبان این رشته شود، در طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی مدنظر خود، دقت کنید.
ما در اغلب نمایشگاه هایی که در کشور ما برگزار می شوند شاهد این موضوع هستیم که عمر فعالیت آن ها محدود است، بنابراین باید سبک ترین و ساده ترین مصالح در ساخت غرفه استفاده شود. این مصالح هم چنین باید به گونه ای باشند که یک بار مصرف نبوده و در آینده نیز بتوان از آن ها بهره برد.
همان طور که پیش تر گفته شد، نمایشگاه معماری به نوعی به عنوان مرکز فرهنگی شناخته می شود؛ لذا در چنین نمایشگاهی علاوه بر ارائه ی محصول و خدمات مختلف، باید در جهت ارتقاء سطح توقع، فرهنگ و سلیقه ی عمومی بازدید کنندگان نیز تلاش کرد. برای رسیدن به چنین هدفی، در طراحی غرفه معماری باید تا حد ممکن از خرید و استفاده از اجناس و محصولات خارجی خودداری کرده و بخش تحقیق درباره ی کالاهای داخلی و استفاده ی بهینه از این کالاها باید جایگزین این مورد شود.

هنر در طراحی غرفه معماری

اغلب معماران و کارشناسان معماری، این رشته را نوعی هنر اجتماعی می دانند و معتقدند که هنر و معماری به نوعی به یکدیگر گره خورده اند. طراحان غرفه های نمایشگاهی معماری، گاهی این غرفه ها را با ایده های فردی خود طراحی و اجرا می کنند، ولی طراحی اغلب غرفه ها با توجه به نیاز های اجتماعی و میزان بودجه ی غرفه دار صورت می گیرد. به عبارت دیگر عواملی چون منابع، سرمایه، سلیقه ی کارفرما و قوانین نمایشگاهی مربوط به ساخت غرفه باعث محدود ساختن ایده ی طراح شده و در تصمیم گیری نهایی او بسیار موثر است. با این حال این عوامل به نوعی شرایط و مسیر طبیعی خلق یک اثر هنری بوده و نباید به این محدودیت ها به چشم یک مانع در مقابل تفکرات هنری طراح در طراحی غرفه معماری نگریست.

رنگ در طراحی غرفه معماری

همان طور که گفته شد، بسیاری از افراد معماری را نوعی هنر می دانند که طبیعتا رنگ تاثیر زیادی در چشم نواز بودن این هنر دارد. جهان در نبود رنگ به نوعی مرده است و به همین علت می توان گفت که رنگ، خود زندگی است.
تاثیر گذاری رنگ در روابط متقابل افراد از لحاظ روان شناختی دارای اهمیت بالایی است. رنگ های مختلف در کنار یک دیگر دارای جلوه ای است که با توجه به میزان روشنی یا تیره بودن ذاتی آن رنگ، خود را آشکار می سازد. هر رنگ از سه صفت یا سه بعد برخوردار است که این سه بعد از لحاظ دیداری و به طور مستقل قابل تغییر بوده و عبارت اند از: فام (جایگاه رنگ در سلسله ای از رنگ هایی که معادل با طول موج های مختلف نور است)، درخشندگی و پر مایگی فام. رنگ های زرد، قرمز و آبی فام های اولیه و رنگ های سبز، نارنجی و بنفش را فام های ثانویه می نامند و به ترکیب رنگ های این دو فام را فام های ثالثه گفته می شود. درخشندگی نیز یکی دیگر از بعد های رنگ است که میزان روشنی یا تیرگی رنگ را به طور نسبی تعیین می کند. به میزان خالص بودن فام نیز، اشباع یا پرمایگی فام گفته می شود.
در طراحی غرفه معماری، استفاده از رنگ و توجه به بعدهای آن امری بسیار ضروری بوده و در جذب مخاطب تاثیر زیادی دارد. به کارگیری صفت های مختلف رنگ از جمله درخشندگی، فام و پرمایگی فام نقش بسیار مهمی را در طراحی غرفه نمایشگاهی ایفا می کند. مثلا استفاده از رنگ های سرد در دیوار و پیش زمینه های روشن غرفه، دمای بدن فرد بازدید کننده را کمی کاهش می دهد و از طرفی نیز رنگ های گرم در افزایش دمای بدن او کمی تاثیرگذار است. لذا استفاده از رنگ های گرم و سرد در طراحی غرفه معماری باید با توجه به محصولات و خدمات ارائه شده از طرف آن غرفه صورت پذیرد.
انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی غرفه معماری را نیز باید به طور قابل توجهی مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال استفاده از زمینه ی رنگی متوسط در مبلمانی با سایز بزرگ باعث از بین رفتن ثبات شده و به طور تلویحی نوعی شوک دیداری در بازدید کننده ایجاد خواهد کرد. لذا به منظور ایجاد نوعی ترکیب بندی با ثبات، بهتر است از مبلمانی با سایز متوسط و رنگی با بعد متعادل در غرفه نمایشگاهی استفاده شود. البته این نکته را باید در نظر گرفت که هر نوع ترکیب بندی رنگی با توجه به تاثیر گذاری و برقراری ارتباط مناسب با بازدید کننده، می تواند کارامدی خاص خود را داشته باشد.

در طراحی غرفه معماری، رنگ و میزان اشباع بودن آن باید به وجود آورنده ی حدود، وسعت و شکل سطوح رنگی باشد و نباید این گونه باشد که با خط هایی از پیش تعیین شده این کار انجام شود. هم چنین شکل های مختلف نیز در نظام زیبا شناختی، خصوصیاتی با مفاهیم شناخته شده ای را دارا می باشند. بنابراین در طراحی غرفه ای با ظرافت های غرفه های معماری، کیفیت های دارای مفهوم شکل و رنگ باید با یک دیگر هم خوانی داشته و هم دیگر را تایید و اثبات نمایند.

استفاده از استند های خلاقانه در طراحی غرفه معماری

یکی از عناصر بسیار مهمی که می تواند در معرفی خدمات ارائه شده از طرف شرکت های معماری حاضر در نمایشگاه تاثیر گذار باشد، استفاده از قفسه ها و استندهای خلاقانه در غرفه است. بهتر است طراحی این استندها به گونه ای باشد که به نوعی معرفی کننده ی رشته ی معماری بوده و به شکلی خلاقانه طراحی شود. در این استندها می توان شرح خدمات شرکت را با استفاده از توضیحاتی به مخاطبان معرفی کرده و یا پروژه های اجرا شده از طرف شرکت را با استفاده از عکس هایی در تابلوهای الکترونیکی و یا پخش ویدئو از طریق ال سی دی، به شکل مناسبی برای بازدید کنندگان نمایش داد.

رنگ در طراحی غرفه معماری

رنگ در طراحی غرفه معماری

ایجاد حس هم زاد پنداری در طراحی غرفه معماری

لو کوربوزیه طراح، معمار و شهرساز سوییسی که از اولین افرادی است که در سبک بین المللی و معماری مدرن، پیش گام است، علم معماری را این گونه تعریف می کند:
” وظیفه ی علم معماری، برقراری ارتباط حسی بین افراد است به وسیله ی مصالح خام
این تعریف از چنین معمار برجسته ای بیان می کند که علم معماری باید به گونه ای باشد که نوعی ارتباط عاطفی بین افراد با سلایق مختلف برقرار نماید؛ لذا در طراحی غرفه معماری در فضاهای نمایشگاهی نیز باید این نکته را در نظر گرفت.

به عبارت دیگر به وجود آوردن فضایی گرم و صمیمی و نوعی حس هم زاد پنداری در مخاطبان و یا بازدید کنندگان در محیط غرفه از اصلی ترین نکاتی است که باید در طراحی آن رعایت شود که در نتیجه مخاطب معماری و یا بازدید کننده ی حاضر در نمایشگاه را با ایجاد فضایی ملموس به غرفه ی شما جلب می کند.

ایجاد ریتم در طراحی غرفه معماری

ریتم عبارت است از تکرار هماهنگ اشکال، فرم ها، رنگ ها و خطوط مختلف در طراحی که نظریه ی بنیادی تکرار نیز شامل آن می شود. از این نظریه به عنوان راه حلی در جهت سازمان دهی دادن به فضا ها و فرم های مختلف در معماری استفاده می شود و تقریبا تمامی بناهایی که توسط یک معمار طراحی می شود دارای یک تکرار پذیری خاص است و به طور کلی می توان گفت که ریتم در معماری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به این موضوع ایجاد ریتم در طراحی غرفه معماری نیز از نکات بسیار مهمی است که با توجه به اهمیت آن در علم معماری، حتما باید رعایت شود تا بتواند توجه مخاطب را به غرفه ی شما جلب نماید.

دسته بندی ریتم در نمایشگاه معماری

ریتم ضرب آهنگ های دیداری به طور کلی به چهار دسته تقسیم بندی می شوند:

– بررسی تکرار یک نواخت در غرفه معماری

عنصر دیداری در این ضرب آهنگ، به شکلی متوالی و کاملا یکنواخت در حال تکرار هستند. این ریتم نوعی حرکت خود به خودی و عکس العملی ناخودآگاه را ایجاد کرده و هدایت توجه مخاطب را به دنبال دارد. اما با این حال تاثیر منفی آن بر روی مخاطب به علت نداشتن تنوع نیز بسیار چشم گیر بوده و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، این نوع ریتم خسته کننده و کسالت بار خواهد شد.

-مروری بر تکرار تناوبی طراحی غرفه

این ضرب آهنگ نیز تصاویر تکرار می شوند اما بر خلاف نوع اول، وجود تنوع در این ضرب آهنگ از خصوصیات آن است. وجود تغییرات در این تکرار به گونه ای است که برای مخاطب و بازدید کننده ملال آور نبوده و نوعی انتظار برای این تکرار ها در او شکل می گیرد.
– تکرار تکاملی: تکرار تصاویر در این ضرب آهنگ، از حالتی خاص آغاز شده و پس از ایجاد تغییراتی که به صورت تدریجی به وجود می آیند، این تصاویر به وضعیتی جدیدتر می رسد. این تغییرات به گونه ای است که در مسیر آن نوعی تکامل صورت می پذیرد.

– تکرار موج گونه در غرفه نمایشگاه معماری

از حرکت منحنی سطوح نوعی تناوب شکل گرفته و این ضرب آهنگ به وجود می آید.در معماری، ریتم کامل کننده ی مبحث توازن و تعادل است و در صورتی که این سه عامل یعنی توازن، تعادل و ریتم در طراحی غرفه معماری وجود داشته باشد، ترکیب بندی های زیبا و خلاقانه ای از این طراحی قابل ارائه است. وجود این نوع از ترکیب بندی باعث ایجاد نظم میان وسایل و اشیاء موجود در غرفه شده و علاوه بر آن این نوع نظم میان افراد حاضر نیز شکل می گیرد.

نکات مهم در طراحی غرفه معماری

                                             نکات مهم در طراحی غرفه معماری

نکات مهم در طراحی غرفه معماری

نمایشگاه معماری عموما نوعی مرکز فرهنگی است که علاوه بر متخصصان این رشته، افراد زیاد دیگری با رشته های متفاوت در آن حضور می یابند. بنابراین افراد مسئول در احداث این نمایشگاه زیباترین مکان از لحاظ مناظر شهری و طبیعی را مورد توجه قرار می دهند تا موقعیت مناسب این نمایشگاه تخصصی بر میزان به وجود آمدن نوعی نگرش جدید و تازه در بازدید کننده تاثیرگذار باشد. علاوه بر این موضوع، خدماتی که در یک نمایشگاه معماری معرفی می شود، باید با هدف ارتقاء سطح فرهنگ و سلیقه ی عمومی جامعه ارائه گردد. برای رسیدن به این هدف، یکی از مهم ترین کارهایی که می توان انجام داد استفاده نکردن از هر گونه محصول خارجی در طراحی غرفه است و در مقابل باید بخشی به عنوان بخش تحقیق، کالاهای داخلی مناسب را شناسایی کرده و استفاده ی بهینه از این نوع کالاها را در دستور کار قرار دهد.
معماری از نظر بسیاری از کارشناسان این رشته، نوعی هنر است اما در یک غرفه نمایشگاهی نمی توان این هنر را به طور کاملی بروز داد؛ چرا که محدودیت هایی در مسیر طراحی غرفه معماری وجود دارند که به نوعی شرایط نرمال و طبیعی در این مسیر می باشند. این محدودیت ها از قبیل سرمایه و منابع، سلیقه ی شرکت و قوانین نمایشگاهی به طور طبیعی بر سر راه یک طراح قرار دارند که نباید به دید موانع به آن ها نگریسته شود.
عنصری که می تواند به شکل مناسبی این محدودیت ها را پوشش دهد، رنگ است. از لحاظ مسایل روان شناختی، رنگ تاثیرات متفاوتی بر روی افراد گوناگون می گذارد که نباید از آن به سادگی عبور کرد، زیرا توجه به تناسب در استفاده از بعد های مختلف رنگ (فام، درخشندگی، پر مایگی فام) نقش مهمی را در طراحی غرفه نمایشگاهی و به خصوص در طراحی غرفه معماری ایفا کرده و در جذب مخاطب به داخل غرفه بسیار موثر است. در همین راستا توجه به تناسب رنگ در دکوراسیون داخلی و مبلمان داخل غرفه بسیار حائز اهمیت است و به عنوان مثال استفاده از مبلمانی با سایز متوسط و رنگی متعادل در این مبلمان، جذابیت غرفه را دو چندان می کند. با این حال انتخاب ترکیب های مختلف رنگ محدودیت خاصی ندارد و در انتخاب آن تنها تاثیر گذاری بر روی مخاطب و برقراری ارتباط با بازدید کننده مطرح است.
در طراحی غرفه معماری، وسعت رنگ و شکل سطوح آن باید با رنگی که در غرفه استفاده می شود و هم چنین میزان اشباع بودن این رنگ باید به وجود آید و در استفاده از آن نباید از خط های از پیش تعیین شده استفاده نمود.
از عناصر تاثیر گذار دیگری که بهتر است در طراحی غرفه معماری از آن ها بهره برد، استفاده از قفسه ها و استندهای زیبا و خلاقانه در غرفه است، به گونه ای که باعث جذب مخاطب به داخل غرفه شده و از طرفی نیز مانع دید او نشود. در این گونه استندها می توان خدمات ارائه شده از طرف شرکت را به مخاطبان توضیح داد و یا با استفاده از تصاویر الکترونیکی و یا پخش ویدئو از طریق ال سی دی، به صورت کامل تری برای بازدید کنندگان نمایش داد.
طراحان و معماران بزرگ در دنیا معمولا تعاریف مختلفی را درباره ی این علم ارائه می کنند. یکی از این افراد لو کوربوزیه است که علم معماری را این گونه تعریف می کند:
“وظیفه ی علم معماری، برقراری ارتباط حسی بین افراد است به وسیله ی مصالح خام
با استناد بر این تعریف می توان نتیجه گرفت که معماری یک بنا باید به گونه ای باشد که نوعی ارتباط عاطفی بین افراد مختلف به وجود آید، لذا طراحی غرفه معماری باید به گونه ای باشد که در این غرفه فضایی گرم و صمیمی به وجود آمده و احساس هم زاد پنداری نمود پیدا کند و این موضوع می تواند مخاطبان بسیاری را به فضای داخلی غرفه جذب نماید.
از دیگر مواردی که در  موثر است، ایجاد ریتم در طراحی غرفه است. ریتم نوعی تکرار پذیری در اشکال و رنگ های استفاده شده در یک طراحی است و به طور کلی در علم معماری دارای اهمیت و کاربرد بسیار زیادی می باشد. در علم معماری ریتم، مکمل مباحث توازن و تعادل است و با استفاده از این سه عامل، ترکیب های زیبایی را می توان در یک طراحی به وجود آورد. ریتم علاوه بر ایجاد نظم در وسایل و اشیاء داخل غرفه، در نظم بخشیدن میان افراد حاضر نیز بسیار موثر است.

عضویت در خبرنامه متدکس

 

  برای با خبر شدن از جدیدترین اخبار و رویداد های نمایشگاهی و آفرهای ویژه طراحی و غرفه سازی اعضا ثبت نام کنید

شما با موفقیت عضو شدید

Shares
Share This